2010-02-22
 19:23:34

Vecka 18 dårå...

Jadu morfar, vecka 18 och nu händer det grejer. Snart är vi halvvägs. Ja, för pappa är ju i allra högsta grad också gravid. Han har faktiskt lite mer cravings än mamma. Godisgodispopcorn... Mamma äter mest apelsiner.

Nu är jag känslig för ljus. Jag griper med händerna, sparkar, suger på tummen och spretar med tårna. Mina blivande tänder utvecklas redan bakom knopparna som är färdiga för mjölktänderna. (Hoppas att jag slipper mammas och gammelmormors gener för tänderna.) Bröstkorgen rör på sig när jag andas, men det är inte luft i lungorna utan fostervatten då såklart.

Om jag är en tjej, så är mina äggledare och livmoder redan på plats. Är jag däremot en kille så är mina yttre könsdelar mycket tydliga. Mamma och pappa vill helst inte veta vad jag är innan vi ses på BB. Då ska jag överraska minsann!

Benen till innerörat, de som alla ljud passerar genom, dom har förkalkats och är hårda nu. Nervbanorna till hörselcellerna utvecklas för fullt, så nu hör jag! Jag lär mig fort att känna igen ljud som mamma och pappas röst och mammas hjärtslag. Men jag blir rädd för höga och plötsliga ljud så nu blir det inga smällare, skjutbanor eller mammas jobb då såklart.

Just ja, jag och mamma har ju gjort första dagen på nya jobbet idag. Det gick himla bra, lungt&skönt. Vi knapprar lite på datorn, promenerar runt på bangården och inventerar vagnar och påtar på. Det blir nog bra, kanske mamma kan jobba ända tills jag är färdiggräddad! Inte så länge kvar nu. 22veckor ungefär. n


Den här bäjbisen hittade mamma på vårdguiden. Den är också 18veckor. Som jag.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: